|
Scenariusz zajęcia dla dzieci 4-5 letnich z zakresu przygotowania do czytania i pisania
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17096 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Z myślą o tym by jak najlepiej przygotować dzieci do nauki czytania i pisania proponuję zajęcie na którym dzieci na pewno nudzić się nie będą
SCENARIUSZ SYTUACJI EDUKACYJNEJ W GRUPIE DZIECI 4-5 LETNICH TEMAT: Pod parasolem CEL OGÓLNY:
- stwarzanie sytuacji do doświadczeń językowych z uwzględnieniem nabywania i rozwijania umiejętności czytania i pisania
- doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej jako przygotowanie do nauki czytania
CELE SZCZEGÓŁOWE (dziecko):
- wypowiada się na określony temat
- globalnie czyta imiona oraz rzeczownik PARASOLE
- dzieli wyrazy na sylaby
- potrafi znaleźć swoje imię wśród innych
- potrafi poruszać się w przestrzeni przy muzyce z zastosowaniem ustalonych reguł
- stara się przez dłuższy czas skupić uwagę
- stara się zapamiętać i odtworzyć w kolejności usłyszane dźwięki za pomocą symboli
- potrafi odczytywać treść symboli
- układa imię z rozsypanki literowej wg wzoru (4-latki)
- potrafi wybrać litery potrzebne do ułożenia swojego imienia (ze zbioru liter) – 5latki
- stara się samodzielnie wykonać zadania do pracy indywidualnej
METODY: czynne : zadań stawianych do wykonania słowne: wiersz, rozmowa, objaśnienia, instrukcje FORMY: Praca z całą grupą, praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: szablony parasoli różnej wielkości, napis PARASOLE, dywaniki, instrumenty muzyczne , kartoniki z obrazkami instrumentów, koperty dla każdego dziecka z kartą zadaniową, magnetofon, nagrania muzyczne do zabawy ruchowej PRZEBIEG:
- Rozwiązanie zagadki jako wprowadzenie w tematykę zajęcia:
Co to za grzybów kolorowych gromada chodzi ulicą Kiedy deszcz pada?
- globalne odczytanie wyrazu PARASOLE, podzielenie wyrazu na sylaby, przedstawienie sylab za pomocą ruchu oraz symboli
- Wysłuchanie wiersza w wykonaniu nauczycielki pt. ,,Sześć parasoli”
Kiedy deszcz na dworze pada To w szatni stoi….. Kolorowych parasoli gromada. Ten pierwszy w esy –floresy to parasol Teresy Drugi – czerwony w kółka, to parasol Jurka Trzeci- beżowy w kropki, to parasol Dorotki Czwarty – żółty w kwiatki, to parasol Beatki Piąty – w ciapki, zielony , to parasol Iwony Szósty – niebieski w kratkę, wybrał sobie Małgorzatkę Z Małgorzatką chodzi wszędzie i czeka aż deszcz będzie.
- Rozmowa z dziećmi zainspirowana wysłuchanym wierszem
- przewidywanie skutków oraz konsekwencji nierozsądnych zachowań ( pada deszcz, jest zimno,wychodzę na dwór bez parasola i ciepłego ubrania- co się może wydarzyć)
- Zaproszenie do zabawy ruchowej ,, Deszcz i kałuże” ( n-lka objaśnia reguły zabawy):
- dzieci poruszają się po sali przy muzyce ;na umówiony znak - kartonik z jednym kółkiem- przeskakują przez kałużę, kartonik z dwoma kółkami- dobierają się w pary i wędrują pod wyobrażonym parasolem.
- Zabawa słuchowa ,,Zapamiętaj i ułóż”
- dzieci siedzą na dywanie przed swoimi dywanikami, układają kartoniki wg polecenia n-.lki ( kartoniki muszą być przed dywanikiem równo ułożone).Prowadząca objaśnia zasady zabawy- najpierw słuchamy jaki instrument schował się za parawanem , potem wybieramy kartonik i kładziemy na dywaniku zaczynając od lewej strony ( dzieci na lewej ręce będą miały kolorową gumkę).
- Dzieci układają dywaniki na wyznaczonym miejscu przy piosence z kasety ,,Zła pogoda”
- zabawa inscenizowana połączona ze śpiewem piosenki.
- Zadania do pracy indywidualnej przy stolikach
- dzieci szukają koperty ze swoim imieniem, wykonują zadanie , które jest w środku - n-lka objaśnia sposób wykonania zadań ,służy pomocą dzieciom ,które mają jakiś problem Zadania dostosowane do indywidualnych możliwości każdego dziecka
Przykłady zadań:
- ułóż imię z rozsypanki literowej i przyklej na kartkę
- połącz w pary takie same parasolki
- ułóż wg wzoru (rytmiczne ułożenie i przyklejenie szlaczka na parasolce)
- pokoloruj parasol wg podanego wzoru
- Podziękowanie dzieciom za wytrwałą pracę i wręczenie im symbolicznych plakietek z napisem ,,mądra główka” .
opracowała : Małgorzata Siębor |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|